Saturday, April 10, 2010

KEK COKLAT KUKUS KUSKUSKUSemangat...

Salam

Alala~~~semlm aku cuba main masak2 lagi, heee...kali ni masak kek pulak, ni pun kali pertama aku mencuba masak kek. Alhamdulillah...menjadi dan memang sedap. Resepi ni aku ambik dari MyResepi. Terima kasih kepada pemberi resepi. Tapi siapakah pemilik resepi ni, maap lupa nak tengok...alalala~~~maapkan kami wahai penunggu gua ...

Jom kita tengok bahan-bahan yang diperlukan;

KEK COKLAT KUKUS

Bahan-bahan A:
1 1/2 cawan gula pasir
1 cawan minyak masak
1 1/2 cawan susu cair
3 biji telur
1 sudu kecil esen vanila

Bahan-bahan Bie..heee:
1 cawan serbuk koko
1 1/2 cawan tepung gandum
1 sudu kecil soda bikarbonat
1 sudu kecil baking powder

Bahan C:
1 cawan air panas baru mendidih

Cara membuatnya:
1. Ayak bahan-bahan Bie. Kacau rata. (Ikut resepi dia masukkan dalam pengisar, tapi aku guna tangan sendiri je n kacau rata alalala~~)

2. Campurkan bahan-bahan A dan Bie. Kacau sehingga sebati.

3. Masukkan air panas yang baru mendidih. Kacau lagi sampai sebati.

4. Kukus selama 1 jam atau sehingga kek masak. Kalau nak tau samada kek tu dah masak ataupun belum, ambik garfu ke lidi ke dan cucuk kat kek tu. Kalau garfu atau lidi tu bersih je, tanda kek dah masak.


Yang aku masak, cuma gunakan setengah je bahan2 yg diperlukan. Itupun masih banyak jugak. Maklumlah tak ada sesiapa dalam rumah ni...Apa2 pun selamat mencuba dan selamat beramal selalu buat kek alalala~~


(Masih dalam periuk)



(Yang ni, dah siap dipotong. Memang sedap biela dimakan begitu saja ...haha apa daaa!!)


Selepas dah kenyang, ayuh kita baca-baca pulak heee...Aku baca I Luv Islam. Pertama kali jugak beli, dan memang menarik isu-isu yang diketengahkan. Jom baca. Membaca menambah ilmu pengetahuan alalalala~~~~`





4 comments:

Hanny Esandra April 12, 2010 at 3:09 AM  

wuarrrghhhhh....
macam sodap jerrrrr... nakkkkk..!!!

Bie'z April 12, 2010 at 5:41 AM  

eh eh memanglah sedap..kalau x...x kuasa nk tunjuk wakakka
heee nanti saya buatkan utk hanny ye...alalalala~~~`

Hanny Esandra April 15, 2010 at 1:34 AM  

wow...
nk buat utk sy.. terharunyerrrrrrrrr... hehehe..

Bie'z April 16, 2010 at 8:28 AM  

wahahaha
boleh je.Untuk Hanny n ehemmmm..tercekek makan kek kui7
Saya no hal...heeee

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP